ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU RAPORUMUZU ANAYASA MAHKEMESİNE İLETTİK
Bazı hükümlerinin iptali istemiyle Anayasa Mahkemesinde görüşülen 18.10.2024 Tarihli ve 32696 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 7528 Sayılı Öğretmenlik Meslek Kanunu hükümlerinin Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına aykırılıklarını içeren raporumuzu Anayasa Mahkemesine ilettik. Genel Merkezimizce hazırlanan raporun mahkeme safhalarında değerlendirilmesini talep ettik.
Liyakat-Sen Genel Merkez Yönetim Kurulu
7528 Sayılı Öğretmenlik Meslek Kanununun Anayasamıza Aykırılıkları Konulu Rapor'u indirmek için tıklayınız.
ÖMK RAPORUMUZDAN BAŞLIKLAR;
Talep: Öğretmenlik Meslek Kanunu; eğitim ve bilim çalışanlarına yönelik şiddeti caydırıcı, cezalandırıcı maddeler içermelidir.
Gerekçe: Yüzyıllık bir çınar gibi geleceğe uzanan Laik, demokratik Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK: "Öğretmenler; Yeni nesli, Cumhuriyetin fedakâr öğretmen ve eğitimcilerini, sizler yetiştireceksiniz ve yeni nesil, sizin eseriniz olacaktır." Sözüyle öğretmenlik mesleğinin bir ulusun kaderini belirleyen mesleklerin başında olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmenlerin itibarını koruyabilmek, can güvenliklerini sağlayabilmek adına öğretmene karşı işlenecek suçlarda cezanın ertelenmemesi ve tutuklu yargılama gibi tedbirlere yer verilmelidir.
Talep: Öğretmen kökenli MEB Şube Müdürlerine Kıdemli Uzman Öğretmen (Başöğretmen) tazminatı ödenmelidir.
Gerekçe: Öğretmen ünvanlı kadrolarda görev yapmaktayken görevde yükselme sınavlarında başarılı olarak Milli Eğitim Şube Müdürü ünvanına geçiş yapan öğretmenler uzman ve Kıdemli Uzman Öğretmen (başöğretmen) ünvanı ve tazminatından mahrum bırakılmıştır. Anayasamız ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda Kariyer ve Liyakat teşvik edilmekte iken şube müdürlerinin kariyeri yükseldikçe özlük ve mali haklarının azalmaktadır. Milli Eğitim Şube Müdürlerinin hak kayıplarının giderilmesi için Öğretmenlik Meslek Kanununda değişikliğe gidilerek MEB Şube Müdürlerine Kıdemli Uzman Öğretmen (Başöğretmen) ünvanının verilmelidir.
Talep: Öğretmenlik Meslek Kanunu, öğretmenin kariyeri ile mali ve mesleki hakları arasında doğru orantılı bir korelasyon oluşturulmalıdır.
Gerekçe: Öğretmenin kariyer basamağında yükselmesiyle haklarında da bir artış olmalıdır. Örneğin öğretmenler; eğitim kurumu yöneticiliklerinde, İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürü atamalarında, Şube Müdürü ve Müfettiş Yardımcısı atamalarında, İYEP, Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına öğretmen seçiminde, Hizmet Puanı getirisinde avantaj elde etmelidir. Üniversiteye Rektör olmada Profesör olma şartı varsa Milli Eğitim Müdürü olmak için de Kıdemli Uzman Öğretmen (Başöğretmen) olma şartı aranmalıdır. Başöğretmenlik kavramının manevi bir anlamı vardır. İlk ve tek başöğretmenimiz Cumhuriyetimizin kurucu Ulu Önderimiz Gazi Mustafa Kemal Atatürk’tür. Öğretmenlik Meslek Kanunundaki kariyer basamaklarında bulunan ‘başöğretmen’ ifadesinin ‘kıdemli uzman öğretmen’ olarak değiştirilmesini öneriyoruz.
Talep: Memur Öğretmenlerin kurumlar arası geçiş talepleri ÖMK’ye işlenmelidir.
Gerekçe: Eğitim Fakültelerinden mezun olmuş ancak farklı kamu kurumlarında memur olarak çalışanların öğretmenliğe geçişlerinde kurumlar arası geçiş hakkından yararlanmaları sağlanmalıdır.
Talep: Özel sektör öğretmenlerine taban aylık uygulaması ÖMK’de yer bulmalı
Gerekçe: Özel sektörde çalışan öğretmenlerin adil taban maaş uygulaması geri getirilerek öğretmenlerin hak ettikleri aylık gelire kavuşmaları sağlanmalıdır.
Talep: İLKSAN lağvedilmedir.
Gerekçe: İlkokul öğretmenleri ve milli eğitim memurlarının zorunlu olarak üye yapıldığı İlkokul Öğretmenleri Sağlık ve Yardım Sandığı fiili olarak işlevini yerine getiremez olmuştur. Örneğin; sadece bir kez verilen doğum yardımı miktarı: çeyrek altın ücretinin yarısından aşağıdır.
Talep: Öğretmenlerin mazeret atamalarında il, ilçe emri ÖMK’de yer bularak öğretmenlerin aile birliği garanti altına alınmalıdır.
Gerekçe: Fedakâr öğretmenlerimizin Mazeret tayinlerinde il,ilçe emri uygulaması Anayasa gereğidir. Aile kutsaldır, parçalanamaz.
Talep: Öğretmen akademisi ÖMK’den çıkarılmalıdır.
Gerekçe: Aday öğretmenlerin akademiye değil, danışman nezaretinde pratiğe ihtiyacı var. Öğretmenlerin lisans eğitimleri yok sayılmaktadır. Şayet Öğretmenlik hem kamuda hem de özel sektörde işcra edilen bir meslek ise özel sektörde çalışan yüz binlerce öğretmen akademiye alınmamaktadır. Bu durum eşitsizlik oluşturmalıdır.
Talep: Uzman ve Kıdemli Uzman Öğretmenlik (başöğretmenlik) tazminatları emeklilikte kesilmemeli.
Gerekçe: Uzman ve Kıdemli Uzman Öğretmenlik (Başöğretmenlik) Tazminatları emeklilikte de öğretmenlerin vazgeçilemez hakkıdır. Yeni ÖMK'de Kariyer Tazminatı ödemesinin emeklilikte de devam etmesini sağlayacak düzenleme şarttır.
Talep: Emek sömürüsü olan ücretli öğretmenlik kaldırılmalıdır.
Gerekçe: Öğretmenin ücretlisi, sözleşmelisi olmaz. Tüm öğretmenler kadrolu olmalıdır.
Talep: Mülakat kaldırılmalı
Gerekçe: Mülakat demek torpil demektir. Mülakatın olduğu yerde liyakatten bahsedilemez.
Talep: TBMM’de kabul edilip 18.10.2024 Tarihli ve 32696 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 7528 Sayılı Öğretmenlik Meslek Kanununda bulunan “müfredata uymayan öğretmenlere” aylıktan kesme cezası verileceğine dair hüküm ÖMK’den çıkarılmalıdır.
Gerekçe: Atatürkçü, laik ve bilimsel eğitim ilkeleriyle, pedagoji bilimiyle bağdaşmayan “Türkiye yüzyılı maarif modeli” adlı müfredatın öğretmenlere dayatılması, zorla uygulatılmaya çalışılması kabul edilemez.
Talep: Akademik kariyerini geliştiren öğretmenlere tanınacak imtiyazlar ÖMK’de yer bulmalı
Gerekçe: 1876 yılında kabul edilen Kânûn-i Esâsî'den itibaren kamu görevine girişte liyakat ilkesi anayasa ile güvence altına alınmıştır. Yüksek Lisans ve Doktora yapan öğretmenlere hizmet yılı şartı aranmadan uzman ve Kıdemli Uzman Öğretmen (başöğretmen) tazminatları bağlanmalıdır. Eğitim yöneticiliği kademlerine atanmada yazılı sınavın yanında öncelikli kriterlerden biri olmalıdır. Mesleğiyle ilgili alanlarda yüksek lisans ve doktora öğrenimiyle uzmanlaşan öğretmenlere ÖMK’de herhangi bir ayrıcalık tanınmaması Anayasamızın ruhuyla örtüşmemektedir.
Liyakat-Sen Genel Merkez Yönetim Kurulu
7528 Sayılı Öğretmenlik Meslek Kanununun Anayasamıza Aykırılıkları Konulu Rapor'u indirmek için tıklayınız.
Bu sayfa 221 kez ziyaret edilmiştir.